موضع قرآن در برابر ادیان دیگر الهی
وقتی ما كلمۀ «اسلام» را با معنای قرآنی آن در نظر میگیریم چنین در مییابیم كه این واژه، مجالی برای پرسش راجع به رابطۀ میان اسلام و سایر ادیان آسمانی باقی نمیگذارد. اسلام در زبان قرآن نام دین و آیین خاصّی نیست. بلكه اسم دین مشتركی است كه همۀ انبیاء، مردم را بدان فراخواندند، و […]
مقایسه محتوای قرآن با كتابهای پیامبران دیگر
قرآن كریم به عنوان آخرین و كاملترین كتاب آسمانی بر خاتم پیامبران خداوند نازل شد و در برگیرنده برنامههای هدایتی و تربیتی جدیدی بود كه در واقع كاملترین برنامة زندگی بشر, كه تأمین كننده سعادت دنیا و آخرت انسانها میباشد را به همراه دارد. بخشی از قرآن كریم، با كتابهای آسمانی دیگر مثل تورات، انجیل […]
توحید در ادیان از منظر قرآن
ادیان به دو دستهی آسمانی و غیر آسمانی تقسیم می شود. ادیان غیر آسمانی مانند هندوئیسم ، بودیسم، شینتو، كنفوسیوس و امثال اینها منشاء الهی و آسمانی ندارند و لذا اسم دیگر آنها ادیان غیر توحیدی می باشد. در این ادیان مسئله توحید و یگانه پرستی جایگاهی ندارد. بلكه محور و اساس اعتقادات آنها مبتنی […]
انحصار دین خداوند در یک دین
در قرآن کریم کلمه ادیان دیده نمی شود. زیرا دین در نزد خداوند فقط یک دین است و آن دین اسلام است. قبل از پرداختن به اصل مطلب به بیان معنای دین می پردازیم. معانی و ریشه های مختلفی برای «دین» ذكر گردیده است. بعضی ها گفته اند كه این كلمه عبری و به […]
قرآن و صراطهای مستقیم بر محور توحید
داشتن ایمان و مورد قبول بودن عقاید و روشهای گوناگون آن، در عصر كنونی، تحت عنوان پلورالیسم، (پذیرش تعدد و كثرت) مطرح است. پلورالیزم یا تكثر ادیان از مباحث «فلسفه دین» است كه در قرن حاضر متفكران غرب آن را به صورت جدی مطرح كردهاند. قرائت و معنای شایع و متبادر آن، پذیرفتن حقانیت […]
ایمان و اسلام از دیدگاه طبرسی
محمد فرجاد دانش معنی شناسی از مهم ترین و كارآمدترین دانشهای بشری به شمار می آید. در هر یك از دانشها برخی اصطلاحات و واژگان كلیدی بیشترین تأثیر را در انتقال مفاهیم و فهم متون به دوش می كشند و اصطلاح شناسان و نخبگان معنی شناسی با تلاش دو چندان و وسواس منطقی بسیار در […]
ایمان و اسلام از دیدگاه طبرسی
محمد فرجاد دانش معنی شناسی از مهم ترین و كارآمدترین دانشهای بشری به شمار می آید. در هر یك از دانشها برخی اصطلاحات و واژگان كلیدی بیشترین تأثیر را در انتقال مفاهیم و فهم متون به دوش می كشند و اصطلاح شناسان و نخبگان معنی شناسی با تلاش دو چندان و وسواس منطقی بسیار […]
آیه« لا اكراه فی الدین قد تَبَینَ الرُّشْد مِنَ الْغَی» و آزادی در انتخاب دین
خداوند متعال در آیه كریمه ۲۵۶ بقره می فرماید: لا اِكْراه فِی الدّینِ قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی فَمَنْ یكْفُر بِالطاّغُوتِ وَ یؤمِنْ بِاللهِ فَقَدْ اِسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی لاَنْفِصامَ لَها وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ. ترجمه: در قبول دین، اكراهی نیست. (زیرا) راه درست از راه انحرافی، روشن شده است. بنابراین, كسی كه به طاغوت (= […]
اسلام برترین دین الهی و قرآن برترین حجت الهی
دکتر عبد الله شکیبا* چکیده: از دیدگاه قرآن کریم اصل دین و حقیقت اسلام شناخت حقتعالی و دوری از هرگونه شرک است که محور اصلی تبلیغ همه پیامبران الهی(ص)را تشکیل میدهد.این کتاب مقدس برای شناخت مبدأ مطلق و حقیقت هستی و اهمیت وجودی انسان خرد او را با استدلات عقلی آشنا میسازد و به شناخت […]
اسلام تنها صراط مستقيم در واژگان قرآن
احمد منصوري چكيده: قرآن كريم اعتقاد به حقانيت تمام اديان را تصوري نادرست ميداند. به همين دليل پلوراليسم ديني به اين معنا را نفي ميكند. در عين حال بعضي از انديشمندان مسلمان با استناد به آيات قرآن تلاش نمودند اين ديدگاه را مورد تاييد اسلام معرفي كنند، كه با بررسي آيات نادرستي اين استنادات اثبات […]